konserwacja zabytków
31-153 Kraków, ul Szlak 31/1, tel./fax 12/ 633 11 44
e-mail: ac@fema.krakow.pl

rchitektura
krużganki Zamku Królewskiego na Wawelu w Krakowie
 
Renesansowe krużganki arkadowe, jedno z najpiękniejszych założeń tego typu, były wielokrotnie niszczone i przekształcane. Częściowe zamurowanie arkad w XIX wieku i niewłaściwe użytkowanie przez wojska austriackie miały zasadniczy wpływ na stan ich zachowania, a przede wszystkim na poziom zasolenia murów i kamieniarki. W trakcie odbudowy zamku po odzyskaniu niepodległości, krużgankom przywrócono dawną formę i zrekonstruowano brakujące elementy. Istotne dopełnienie architektury stanowi fryz namalowany w 1536 roku przez Dionizego Stubę. Po upływie kilkudziesięciu lat kamień ponownie uległ uszkodzeniom, a jego powierzchnia była mocno zabrudzona. Na tynkach odspojonych od ceglanego muru widoczne były liczne ubytki oraz uzupełnienia o zróżnicowanej fakturze i kolorystyce.
Generalnym założeniem konserwacji kamieniarki było oczyszczenie powierzchni z uszczelniającej ją szkodliwej patyny, usunięcie soli, wzmocnienie strukturalne i uzupełnienie niektórych większych ubytków. Nie dążono
do przywrócenia pierwotnej formy najstarszym elementom o skorodowanej, zniekształconej powierzchni, pozostawiając widoczne ślady destrukcyjnego działania czasu.
 
Wszystkie tynki, pochodzące w większości z początku wieku oraz późniejsze ich uzupełnienia usunięto i zastąpiono nowymi, wapienno-piaskowymi, barwionymi pigmentami naturalnymi.
 
Głównym celem konserwacji malowanego fryzu na ścianie wschodniej było przywrócenie pierwotnej funkcji dekoracji i uzupełnienia architektury. Z fryzu usunięto zniekształcające go przemalowania i inne wtórne nawarstwienia. Odsłonięty oryginał, choć zachowany w niewielkich fragmentach, pozwolił na skorygowanie formy i treści malowidła.

kościół p.w. Nawrócenia św. Pawła Apostoła w Krakowie
kościół p.w. św. św. Piotra i Pawła w Krakowie
katedra w Kielcach
katedra w Lublinie
 
strona główna
 
.... ....................